Zbojská, príklad zeleného riešenia pre líniové stavby (foto- Lukáš Zahorec, ŠOP SR)Kolízia poukazuje na význam plánovaných zelených riešení pri výstavbe rýchlostnej komunikácie R2
Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky (ŠOP SR), Správa Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Cerová vrchovina dňa 1.12.2022 dostala hlásenie od odborného lesného hospodára na výzvu policajného zboru Banská Bystrica o usmrtení medveďa hnedého dopravným prostriedkom. Kolízia chráneného živočícha s dopravným prostriedkom sa udiala v nočných hodinách na ceste I/16, v okrese Lučenec, v katastrálnom území obce Mýtna, na úseku medzi obcami Mýtna a Píla. Usmrtený dospelý samec bol odovzdaný miestnemu poľovnému združeniu.
Úsek cesty I/16 – medzi obcami Mýtna – Píla – Podkriváň pretína významný migračný koridor veľkých šeliem, ktorý prepája jadrové územie v oblasti Poľany a Nízkych Tatier s pohoriami južného Slovenska a severného Maďarska (ako napríklad Javorie, Ostrôžky, Cerová vrchovina, Mátra, či Bükk). Ako uvádza zoológ Správy CHKO Cerová vrchovina Csaba Balázs: „Tento prípad usmrtenia medveďa, ako aj ďalšie prípady evidovaných kolízií veľkých šeliem s dopravnými prostriedkami v dotknutom úseku, poukazuje na význam územia z hľadiska migrácie veľkých šeliem v smere juh – sever.“
ŠOP SR v území dlhodobo mapuje migračné koridory aj prostredníctvom realizovaných medzinárodných projektov TRANSGREEN a ConnectGREEN, ako aj v súčasnosti v rámci prebiehajúceho projektu mapovania migračných koridorov SaveGREEN. V území aktuálne prebiehajú intenzívne stavebné práce na rýchlostnej komunikácii R2. „Rýchlostná komunikácia R2 musí byť z dôvodu bezpečnosti dopravy oplotenou z obidvoch strán. Oplotené líniové stavby sú však zároveň významnými bariérami v migrácii veľkých suchozemských cicavcov,“ zdôrazňuje Csaba Balázs.
Pri procese posudzovania vplyvov na životné prostredie dotknutej stavby rýchlostnej komunikácie R2 ŠOP SR presadzovala riešenia, ktoré v budúcnosti zmiernia vplyv líniovej stavby na migráciu živočíchov. V predmetnej oblasti je plánovaná estakáda a vybudovanie ekoduktu pri Tomášovciach. „V nížinatej krajine je pri stavbe diaľnic a rýchlostných komunikácií budovanie zelených mostov v dostatočnej hustote a v parametroch nevyhnutné a mali by byť funkčnou súčasťou všetkých líniových stavieb cestných komunikácií 21.storočia,“ dodáva na záver Csaba Balázs.
Tlačovú správu spracovala Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky
Doplňujúce informácie k projektom: