Na úseku Stráže prírody sa v uplynulom letnom období roku 2023 opäť činnosť členov stráže prírody zameriavala prioritne na kontrolu dodržiavania zákazu zberu rastlín vrátane ich plodov v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 písm. h) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v súbehu s kontrolou dodržiavania zákazu pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 písm. c) toho istého zákona.
V priebehu mesiacov jún až september 2023 bolo v rámci kontrol vykonaných členmi stráže prírody zistených spolu 189 priestupkov (vrátane národných parkov), ktorých skutková podstata spočívala v najmä v zbere plodov čučoriedok a brusníc. Za rovnaké obdobie roku 2022 bol v tejto súvislosti riešených členmi stráže prírody spolu 165 priestupkov (vrátane národných parkov), čo medziročne predstavuje nárast o 24 zistených priestupkov, pričom počet členov stráže prírody vykonávajúcich týmto smerom zameranú kontrolu a ani počet ich služieb v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa nijako rapídne nezvýšil.
Najčastejšie sú tieto priestupky riešené na správach chránených území NAPANT, CHKO Horná Orava a TANAP. Z dlhodobého hľadiska je možné konštatovať, že medziročne je zaznamenávaný nárast tohto druhu protiprávnej činnosti. Takto zozbieraný plody, vzhľadom na ich atraktivitu a relatívnu nedostupnosť, sa následne stávajú obchodným artiklom, ponúkaným samotnými zberačmi na odpočívadlách a krajniciach ciest formou ambulantného predaja alebo odovzdávaním priekupníkom, ktorí na následnom predaji násobne zarobia. Tento druh ambulantného predaja je tiež porušením zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach, kde je explicitne v § 9 ods. 2 tohto zákona uvedené, že ambulantný predaj pri cestách a diaľniciach mimo obce sa zakazuje a takéto konanie je priestupkom podľa ustanovenia § 13 ods. 1 písm. e) tohto zákona. Tento druh priestupku sú oprávnené prejednávať v blokovom konaní aj orgány Policajného zboru. Výška pokuty za tento druh ambulantného predaja je vo výške do 4.000,-€.
Tu vyvstáva otázka, či represia vykonávaná členmi stráže prírody v teréne, pri kontrolách činnosti nelegálnych zberačov má pre túto skupinu osôb, má požadovaný výchovný a nápravný účinok. Z dlhodobého hľadiska sa to navonok javí, že kontroly zamerané na nelegálny zber plodov neprinášajú želený efekt. Z tohto dôvodu je na mieste, sa do budúcna zamyslieť nad rozšírením represie aj o oblasť ambulantného predaja a s týmto cieľom iniciovať spoluprácu s Policajným zborom. Spolupráca Stráže prírody s Policajným zborom vychádza aj z legislatívy – zákona o ochrane prírody a krajiny a teda by bolo na mieste v období, kedy sa tento druh protiprávnej činnosti v chránených územiach utlmuje, vyvinúť aktivitu smerom k príprave tejto spolupráce tak, aby v nasledujúcej LTS bolo možné ju v súčinnosti oboch týchto zložiek realizovať.
V prípade, že z rôznych objektívnych príčin nebude možné postupovať spôsobom spolupráce Stráže prírody a Policajného zboru, je na mieste sa zaoberať prevenciou, smerujúcou k minimalizovaniu tohto druhu protiprávnej činnosti. Niekoľko myšlienok a nápadov na prevenciu v tejto oblasti, prioritne v skupinách marginalizovaného obyvateľstva, je pripravených na diskusiu s členmi stráže prírody. Súčasne sa však nebránim ani návrhom foriem prevencie zo strany čitateľského auditória a preto v prípade, že jestvujú u vás, alebo vo vašom okolí námety, ako preventívne vplývať na verejnosť s cieľom obmedziť a minimalizovať tento druh protiprávnej činnosti, rád ich s vami rozoberiem.
Verím, že o rok pri vyhodnotení štatistických údajov tohto druhu protiprávnej činnosti, budeme môcť konštatovať jej pokles.
Príspevok spracoval Mgr. Branislav Píši hlavný koordinátor Stráže prírody štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky