Kontrola dodržiavania zákazu zberu rastlín a ich plodov

Kontrola dodržiavania zákazu zberu rastlín a ich plodov

Na úseku Stráže prírody sa v uplynulom letnom období roku 2023 opäť činnosť členov stráže prírody zameriavala prioritne na kontrolu dodržiavania zákazu zberu rastlín vrátane ich plodov v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 písm. h) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v súbehu s kontrolou dodržiavania zákazu pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 písm. c) toho istého zákona.

V priebehu mesiacov jún až september 2023 bolo v rámci kontrol vykonaných členmi stráže prírody zistených spolu 189 priestupkov (vrátane národných parkov), ktorých skutková podstata spočívala v najmä v zbere plodov čučoriedok a brusníc. Za rovnaké obdobie roku 2022 bol v tejto súvislosti riešených členmi stráže prírody spolu 165 priestupkov (vrátane národných parkov), čo medziročne predstavuje nárast o 24 zistených priestupkov, pričom počet členov stráže prírody vykonávajúcich týmto smerom zameranú kontrolu a ani počet ich služieb v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa nijako rapídne nezvýšil.

Najčastejšie sú tieto priestupky riešené na správach chránených území NAPANT, CHKO Horná Orava a TANAP. Z dlhodobého hľadiska je možné konštatovať, že medziročne je zaznamenávaný nárast tohto druhu protiprávnej činnosti. Takto zozbieraný plody, vzhľadom na ich atraktivitu a relatívnu nedostupnosť, sa následne stávajú obchodným artiklom, ponúkaným samotnými zberačmi na odpočívadlách a krajniciach ciest formou ambulantného predaja alebo odovzdávaním priekupníkom, ktorí na následnom predaji násobne zarobia. Tento druh ambulantného predaja je tiež porušením zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach, kde je explicitne v § 9 ods. 2 tohto zákona uvedené, že ambulantný predaj pri cestách a diaľniciach mimo obce sa zakazuje a takéto konanie je priestupkom podľa ustanovenia § 13 ods. 1 písm. e) tohto zákona. Tento druh priestupku sú oprávnené prejednávať v blokovom konaní aj orgány Policajného zboru. Výška pokuty za tento druh ambulantného predaja je vo výške do 4.000,-€.

Tu vyvstáva otázka, či represia vykonávaná členmi stráže prírody v teréne, pri kontrolách činnosti nelegálnych zberačov má pre túto skupinu osôb, má požadovaný výchovný a nápravný účinok. Z dlhodobého hľadiska sa to navonok javí, že kontroly zamerané na nelegálny zber plodov neprinášajú želený efekt. Z tohto dôvodu je na mieste, sa do budúcna zamyslieť nad rozšírením represie aj o oblasť ambulantného predaja a s týmto cieľom iniciovať spoluprácu s Policajným zborom. Spolupráca Stráže prírody s Policajným zborom vychádza aj z legislatívy – zákona o ochrane prírody a krajiny a teda by bolo na mieste v období, kedy sa tento druh protiprávnej činnosti v chránených územiach utlmuje, vyvinúť aktivitu smerom k príprave tejto spolupráce tak, aby v nasledujúcej LTS bolo možné ju v súčinnosti oboch týchto zložiek realizovať.

V prípade, že z rôznych objektívnych príčin nebude možné postupovať spôsobom spolupráce Stráže prírody a Policajného zboru, je na mieste sa zaoberať prevenciou, smerujúcou k minimalizovaniu tohto druhu protiprávnej činnosti. Niekoľko myšlienok a nápadov na prevenciu v tejto oblasti, prioritne v skupinách marginalizovaného obyvateľstva, je pripravených na diskusiu s členmi stráže prírody. Súčasne sa však nebránim ani návrhom foriem prevencie zo strany čitateľského auditória a preto v prípade, že jestvujú u vás, alebo vo vašom okolí námety, ako preventívne vplývať na verejnosť s cieľom obmedziť a minimalizovať tento druh protiprávnej činnosti, rád ich s vami rozoberiem.

Verím, že o rok pri vyhodnotení štatistických údajov tohto druhu protiprávnej činnosti, budeme môcť konštatovať jej pokles.

Príspevok spracoval Mgr. Branislav Píši hlavný koordinátor Stráže prírody štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky

Všetky správy

May

Počuli ste, že...