Chránené územia Slovenska 97

CHUS 97/2021 67 Zamerané na verejnosť formy environmentálnej výchovy, ako sa niečo nové naučiť, ako deti zaujať a mať zážitok. Takže nastal ten správny čas, ako si začať osvojovať a naučiť sa čo najlepšie využívať tieto aplikácie a platformy, prispôsobiť sa danej situácii a nezaostávať vo svete napredujúcich technológií. S kolegyňami zo Školy ochrany prírody a z riaditeľstva v Banskej Bystrici sme sa rozhodli pre online poradu pracovníkov environmentálnej výchovy. Koncom roku 2020 sme ju aj zrealizovali cez aplikáciu ZOOM. Online stretnutie prebehlo počas dvoch dní, bolo družné, tešili sme sa, že sa konečne vidíme, spojenie občas zlyhalo, ale zvládli sme to. Vymenili sme si skúsenosti, čo a ako kto robí, ako funguje environmentálna výchova v aktuálnom režime na jednotlivých pracoviskách. Počas online porady nás šikovné kolegyne zo Správy CHKO Poľana naučili pracovať v Canve a Kahoote. Canva je bezplatná webová platforma, určená na tvorbu grafického materiálu, užívatelia môžu pracovať s databázou fotografií a ľahko modifikovateľných predlôh, ktoré môžu upravovať. Kahoot je online vzdelávací nástroj, ktorý sa využíva pri tvorbe súťažných kvízov, hlasovaní a otváraní diskusie. Tento nástroj je vhodný pre všetky vekové kategórie. Pracovníci Správy NP Malá Fatra predstavili známu aplikáciu Locus map, ktorú už viacerí z nás pri práci v teréne využívame. Ide o multifunkčnú navigačnú aplikáciu s offline mapami, ktoré sa dajú využiť v teréne a vytvoriť tak pre žiakov pravé zážitky z aktívneho pobytu vonku. Spoločne sme sa otestovali aj na tvorbe interaktívnych kvízov cez Google forms a Actionbound. Teóriu sme ako tak zvládli, takže už bolo na každom z nás, či si získané poznatky osvojí, bude ich využívať nielen v čase obmedzení, a tak prepojí praktickú environmentálnu výchovu s modernými technológiami. Naším cieľom bolo nadviazať spoluprácu so školami cez online priestor. Prednášku viesť priamo z domu prostredníctvom nejakej platformy pre žiakov, ktorí boli tiež doma. Žiaľ, väčšina oslovených škôl o takúto možnosť nemala záujem, nakoľko museli za kratší čas zvládať oveľa viac učiva z domu ako v škole. Na to, aby sme viedli online prednášky s jednotlivými triedami, nemali školy vyčlenené hodiny. Takže environmentálna výchova sa presunula na sociálne siete jednotlivých organizačných útvarov podobe online kvízov, súťaží, samoobslužných pracovných listov, webinárov a podobných foriem osvety. Postupné uvoľňovanie opatrení na jar nás potešilo v podobe veľkého záujmu škôl najmä o terénne exkurzie. Absolvovali sme množstvo exkurzií po náučných chodníkoch, terénnych programov v lese, na lúke, pri vode, v letnej škole či v letných táboroch, kde sme na plno využili aj nové aplikácie, otestovali nové interaktívne pomôcky, ktoré sme si počas práce z domu pre žiakov a verejnosť pripravili. Atlas rastlín sme vymenili za aplikáciu PlantNet, atlas vtákov za BirdNet, klasickú mapu Denný letný tábor vo Varíne, foto: A. Badurová Letná škola, foto: A.Badurová

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx