Chránené územia Slovenska 97

66 CHUS 97/2021 Zamerané na verejnosť odborné znalosti pracovníkov verejnej i štátnej správy a, samozrejme, naďalej vzdelávať aj autorizované osoby. Slovensko sa tak zaradí medzi krajiny Európskej únie, kde sa kladie vysoký dôraz na odbornú úroveň hodnotenia vplyvov plánov a projektov na územia sústavy Natura 2000. Ing. Renata Žiačiková, Ing. Andrej Saxa ŠOP SR, riaditeľstvo Environmentálna výchova v čase pandémie COVID 19, alebo všetko zlé je na niečo dobré Už takmer dva roky celý svet bojuje s novým typom ochorenia, ktoré zmenilo alebo nejakým spôsobom obmedzilo naše životy a prácu. V prvej vlne sme boli zatvorení doma a väčšina z nás aj z domu vykonávala prácu. Byť pracovníkom environmentálnej výchovy, ktorý realizuje environmentálnu výchovu na diaľku cez počítač, bolo niečo, na čo sme neboli pripravení. V krajine bol vyhlásený núdzový stav a platil zákaz vychádzania. Žiadne návštevy škôl či plánovanie terénnych vychádzok a exkurzií. Nastal čas na kreatívne tvorenie pracovných listov, nových programov, prezentácií, vlastnú výrobu pomôcok a možno aj na úlohy, na ktoré sme počas aktívnej práce so školami a verejnosťou nemali čas. Školy mali dištančnú formu výučby, žiaci sedeli doma za počítačmi, tabletmi a spolu s učiteľmi a rodičmi sa učili orientovať vo virtuálnom prostredí. Na mimoškolské činnosti, exkurzie, prednášky či výlety do chránených území nebolo ani pomyslenia. Vzniknutá situácia aj väčšinu z nás, pracovníkov environmentálnej výchovy, prinútila zamyslieť sa nad tým, ako ďalej s environmentálnou výchovou. Jednou z možností bola príležitosť osloviť školy a komunikovať s nimi cez rôzne komunikačné platformy, ktorých je na trhu neúrekom. Cisco webex, Microsoft teams, Edupage, Skype, Viber, Google meet, Zoom... Vyberať si bolo možné podľa funkcií, úrovne zabezpečenia či jednoduchosti pri používaní. Zorientovať sa v nich bolo pre mnohých náročné. Žiaľ, tieto online nástroje sme nie všetci vo svojej práci, ktorú robíme väčšinou vonku v prírode, často využívali. Cieľové skupiny máme rôzne, od najmenších v materských školách až po študentov na vysokých školách. Väčšina našich aktivít prebiehala vonku, v prírodnom prostredí sme sa učili zákonitostiam prírody. Priamy kontakt v prírodnom prostredí patrí medzi najosvedčenejšie Environmentálna výchova v teréne Foto: A. Badurová

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx