Chránené územia Slovenska 97

132 CHUS 97/2021 Projekty na podporu ochrany prírody Naopak, u nás sa argumentuje skutočnosťou, že tok je potrebné navrátiť nazad do pôvodného koryta. Zaujímavé boli aj ukážky odstránenia bariér a vybudovaných rybovodov. Z technicky opevnených úsekov a napriamených tokov sa snažia o vytvorenie prirodzených korýt, navodenie samovoľného prirodzeného vývoja aj ukladanímdrevného materiálu do toku. V prípade nutnosti využívajú drevené opevnenie brehov. Vytvárajú retenčné priestory napojené na malé toky, slúžiace na rozliatie vody pre transformovanie povodne a vytvárajú nové tône v ich nive, kde následne dochádza k uvoľňovaniu jej zásob v prípade potreby. Cieľom je ekologicky orientovaná správa vodných tokov. Keďže to nie je tak ďaleko, odporúčame osobne navštíviť lokality, na ktorých uvedené opatrenia realizovali: revitalizácie na Dyje, Trkmanke vo Velkých Pavloviciach, Bečve, lokalite Novosedly s Baštínskym potokom alebo obnovené riečne ramená Dyje v pohraničí v spolupráci s rovnako revitalizačne naladeným rakúskym vodohospodárskym podnikom via donau. Do roku 2023 pripravujú prírode blízke protipovodňové opatrenia na nábreží Svratky v Brne. Na vybraných školách sa zorganizovali rôzne zaujímavé prednášky s praktickými aktivitami. V bratislavskej Súkromnej základnej škole waldorfskej sa napríklad zamerali na vodu, jej kolobeh a dôležitosť pre človeka a krajinu, jestvujúce problémy jej nedostatku a znečistenia, tiež na vodné ekosystémy, rieky, mokrade a možnosti ich obnovy. Prednáška Adriany Brossmannovej z BROZ, koordinátorky projektu na Slovensku, obsiahla všetky tieto aspekty veľmi zaujímavo a žiaci, ale aj učitelia, sa dozvedeli mnoho nového. Pochopili aj súvislosti, ktoré sa ich bezprostredne týkajú. Napríklad aj to, že chemické znečistenie z bývalých Závodov J. Dimitrova, ktoré zasiahlo enormne podzemné vody v tejto bratislavskej lokalite, súvisí so zákazom polievania vodou zo školskej studne a tiež s obmedzením konzumácie svojej úrody zo školského pozemku. Porozumeli i funkcii ich jazierka v okolitej betónovej džungli, že spríjemňuje vzduch pri horúčavách a predstavuje významný biotop. O tom sa presvedčili svojimi pozorovaniami s Alenou Paulíkovou (BROZ), keď sa po prezentácii presunuli von na školský dvor a v jazierku objavovali jeho život. Odchytávali šetrne hmyzích obyvateľov sieťkami a následne ich pozorovali a určovali pomocou jednoduchých určovacích kľúčov alebo mikroskopov. Prečo je vodný hmyz a jeho larvy (aj komáre) dôležitý v ekosystéme, sa dozvedeli z výkladu Petra Mikulíčka z PRIF UK pri živých ukážkach niektorých našich mokraďových živočíchov. Pozreli sa bližšie aj na vývinový cyklus obojživelníkov, dozvedeli sa, čo nám žaby hovoria o stave životného prostredia, ako ich vieme určiť a o ich význame v ekosystéme. Niektoré deti sa prvýkrát dotkli i hada. K zaujímavej aktivite pre verejnosť, ktorá zaujala aj médiá, patrilo v kontexte zmeny klímy vymýšľanie nových pranostík pre 21. storočie, keďže už celkom neplatia z minulosti tie, ktoré odpozorovali naši predkovia. Počas trvania 26. konferencie Organizácie Spojených národov o zmene klímy (COP 26), samite svetových lídrov Seminár v plnom prúde

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx