Chránené územia Slovenska č. 100/2023

CHUS 100/2023 51 Zo sveta k vjazdu áut na lokalitu Morské oko, až 75 % opýtaných uviedlo, že sú za reguláciu vjazdu áut. Aj napriek tomu, že nároky turistov každým rokom stúpajú, viac ako 62 % respondentov uviedlo, že nie sú za rozvoj a budovanie veľkej turistickej infraštruktúry. Presadzujú v lokalite zachovanie prírodných hodnôt a princípy mäkkej turistiky so zachovaním prirodzeného charakteru lokalít. Medzi najčastejšie požiadavky patrí zlepšenie infraštruktúry – vybudovanie toaliet, osadenie odpadkových košov a lavičiek, vytvorenie oddychových zón, útulní, vyznačenie nových turistických chodníkov, cyklotrás, zlepšenie značenia pôvodných trás a možnosť vypožičania elektrobicyklov. Niekoľko podnetov bolo na vybudovanie bežkárskej trati smerom na Morské oko, na zlepšenie propagácie a osvety, ako aj na doplnenie informačných tabúľ a atrakcií pre deti v lokalite Morské oko a na náučných chodníkoch. Rozsiahlu časť tvorili odpovede týkajúce sa zlepšenia vybavenia, propagácie a fungovania informačného centra. Väčšina návštevníkov požadovala, aby bolo centrum otvorené počas celého týždňa v sezóne a bola možnosť kúpy propagačných materiálov a suvenírov. Zároveň by v území privítali sprievodcovské služby. Ďakujeme všetkým návštevníkom, ktorí sa zúčastnili nášho prieskumu! Ing. Zuzana Argalášová Správa CHKO Vihorlat O odstraňovaní bariér na tokoch a obnove riek v Európe Okrem znečistenia, degradácie biotopov a nadmerného využívania prírodných zdrojov čelia sladkovodné ekosystémy aj ďalšiemu veľkému problému a tým sú rôzne priečne stavby na tokoch – priehrady, prehradenia, stavidlá, riečne stupne. Spomedzi viacerých škodlivých dôsledkov výstavby prehradení patrí k najvýznamnejším úbytok biodiverzity tokov s 93 % poklesom populácií sladkovodných migrujúcich rýb v Európe a 76 % poklesom na celosvetovej úrovni. Okrem toho poškodzujú aj komunity, ktoré sú od týchto vodných tokov závislé. Zistilo sa, že európske toky fragmentuje viac ako 1,2 milióna bariér1, z ktorých mnohé sú už staré a nepotrebné. Alarmujúce čísla si vyžadujú nákladovo efektívne a účinné riešenia na obnovu kontinuity riek. Odstraňovanie priehrad a prehra1 https://amber.international/european-barrier-atlas/ 2 https://damremoval.eu/wp-content/uploads/2023/04/DRE-Progress-Report-2022.pdf dení si razí cestu ako nástroj na obnovu prírody aj v Európe, pretože pomáha oživiť prirodzené toky. Tento trend obnovy kontinuity tokov, obnovy biotopov pre pôvodné druhy a obnovy ekologických procesov, ktoré sú nevyhnutné pre zdravý a fungujúci ekosystém potvrdzuje vo svojich výročných správach Dam Removal Europe. Hnutie za odstraňovanie priehrad zaznamenalo v roku 2022 v Európe nový rekord, keď bolo na celom kontinente odstránených najmenej 325 bariér na tokoch, čo je 36 % nárast oproti predchádzajúcemu rekordu z roku 2021. Najnovšia správa koalície siedmich organizácií Dam Removal Europe z apríla 20232 uvádza odstránenie bariér v 16 európskych krajinách. Rovnako ako v roku 2021 väčšinu odstránených prekážok na tokoch tvorili prehrádzky, ktoré bývajú

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzMjQ2NA==