Ochrana prírody, 44/2024 / 95 tívne významnému poklesu návštevnosti. Pokles návštevnosti v roku 1993 zrejme súvisel s celkovými zmenami politickej, ale najmä ekonomickej situácie 90-tych rokov. Ďalšie dve udalosti priamo súvisia s prevádzkou lanovej dráhy. V roku 2004 bola lanová dráha odstavená z dôvodov dožitia pôvodnej sedačkovej lanovky (výstavba v rokoch 1948 – 1950, spustenie prevádzky z roku 1950), pričom nová kabínková lanovka bola spustená do prevádzky v marci 2006. V roku 2014 zasiahla Vrátnu dolinu prívalová povodeň. Kabínková lanová dráha bola približne pol roka (od júla do decembra) mimo prevádzky a z dôvodu zabezpečovacích prác bol čiastočne uzavretý chodník vedúci popod ňu – zelená značka 5636 (Sibilová 2016). Zisťovanie prepravnej kapacity lanovej dráhy (LD) v roku 2020 V roku 2020 sa prvýkrát realizoval monitoring návštevnosti so zameraním na sledovanie hodinovej kapacity kabínkovej lanovej dráhy a dennej návštevnosti Snilovského sedla. V roku 2006 bola uvedená do prevádzky nová kabínková lanovka Vrátna – Chleb, ktorá nahradila pôvodnú sedačkovú lanovku typu Von Roll z roku 1950 s celoročnou prepravnou kapacitou 240 os./hod. Prepravná kapacita novej kabínkovej lanovky bola v zmysle stavebného povolenia stanovená nasledovne: – v období od 16. júna do 30. septembra 240 os./hod. – v období od 1. decembra do 14. apríla 900 os./hod. – výluka prepravy osôb z dôvodu ochrany prírody v období od 15. apríla do 15. júna a od 1. októbra do 30. novembra. V roku 2002 bola vypracovaná firmou ENVICONSULT, s. r. o., správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie Vrátna – Chleb. Rekonštrukcia sedačkovej lanovky. V predmetnej správe o hodnotení (Darnady et al. 2002), ktoré posudzovalo danú činnosť, sa okrem vyššie uvedených podmienok zapracovaných do stavebného povolenia navrhovali ďalšie podmienky prevádzky lanovej dráhy, a to: – v letnej turistickej sezóne limitovať celkový počet ľudí prepravených v priebehu dňa na 1 200 – prepravu smerom nahor vykonávať do 16.00 hod. Obe tieto podmienky však neboli premietnuté do záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia SR a následne ani do stavebného povolenia. Počas štyroch dní (28. 7., 12. 8., 24. 8., 27. 8.) sa z rôznych dôvodov (časových, zdravotných) monitoring nezrealizoval do 18.00 hod., preto nie je možné vyhodnotiť priemernú dennú návštevnosť váženým aritmetickým priemerom. Z výsledkov je zrejmé, že počas pekných slnečných dní sa nárazovo hodinová návštevnosť prekračuje aj dvojnásobne. Najviac návštevníkov vyvezie lanovka doobeda, poobede návštevnosť klesá. Rovnako sa v niektorých dňoch prekračuje aj denný limit 1 200 osôb/deň navrhovaný v správe o hodnotení (Darnady et al. 2002). Takisto správa o hodnotení (Darnady et al. 2002) navrhovala prepravu smerom nahor vykonávať do 16.00 hod. V budúcnosti bude potrebné v rámci ďalšieho manažmentu územia zvážiť tieto opatrenia v kontexte s možnou ďalšou degradáciou prírodného prostredia. Obr. 4: Priemerná celková denná frekvencia návštevníkov v Snilovskom sedle Fig. 4. The average total daily frequency of visitors in Snilovské sedlo
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzMjQ2NA==