6 CHUS 104/2025 Čo nové v ochrane prírody a krajiny ľudí. Pri agende ochrany prírody sa s ním stretávame pomerne často. Čo je teda od januára tohto roku inak? Zmenila sa najmä časť týkajúca sa navrhovaných činností (EIA), časť týkajúca sa strategických dokumentov (SEA) ostala viac menej rovnaká. Výrazne sa upravil zoznam činností, na ktoré sa vzťahuje zákon, tzv. Príloha č. 8, má novú štruktúru, zadelenie navrhovaných činností a prahové hodnoty. Niektoré činnosti boli úplne vyradené, napr. zberné dvory. Mnohé prahové hodnoty pre jednotlivé činnosti sa zmenili. Zmeny nastali aj v terminológii, napr. pod pojmom centrálny informačný systém sa rozumie enviroportál, pojmom informácia o navrhovanej činnosti alebo jej zmene sa pri povinnom posudzovaní nahrádza zámer, nevyžiadané stanovisko je stanovisko od iného subjektu ako stanovuje zákon. Zisťovacie konanie už nie je vedené ako správne konanie a nekončí sa rozhodnutím zo zisťovacieho konania ale záväzným stanoviskom. Obmedzila sa možnosť odvolania voči záveru zisťovacieho konania, teda či sa činnosť bude posudzovať ďalej alebo nie. Odvolať sa môže len navrhovateľ, obec, na území ktorej sa má navrhovaná činnosť realizovať a dotknutá verejnosť. V režime správneho poriadku je vedené len povinné hodnotenie, a to od momentu predloženia správy o hodnotení navrhovanej činnosti. V zákone sa zdôrazňuje nevyhnutnosť doručovania stanovísk v stanovenom termíne a s odborným odôvodnením. Na písomné stanoviská doručené po lehote, pripadne na neodôvodnené pripomienky a požiadavky príslušný orgán nemusí prihliadať. Pre navrhované činnosti, ktoré sú strategickými investíciami schválenými vládou, platia iné termíny na vyjadrenie dotknutých orgánov, lehoty sú výrazne kratšie. Je len na škodu veci, že sa pri legislatívnych úpravách nekladie viac dôraz aj na kvalitu predkladaných dokumentácií, aktuálnosť a komplexnosť údajov o životnom prostredí, identifikáciu vplyvov a návrhy adresných a vhodných opatrení na zmiernenie negatívnych účinkov. Iste by to prispelo k zefektívneniu procesu i k hľadaniu vhodných riešení a alternatív, čo je vlastne cieľom zákona o posudzovaní vplyvov. V pripomienkovom konaní je ešte ďalšia novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie s účinnosťou od 31. 10. 2025. Ing. Renáta Žiačiková ŠOP SR, riaditeľstvo
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzMjQ2NA==