Chránené územia Slovenska č. 103/2024

CHUS 103/2024 65 Zo sveta cúvaní týchto plánov podporovať vnútroštátne orgány. Komisia posúdi návrhy plánov a môže vzniesť pripomienky, ktoré musia členské štáty zohľadniť vo svojich konečných plánoch. Každý členský štát musí do šiestich mesiacov od prijatia pripomienok dokončiť svoj plán, uverejniť ho a predložiť ho Komisii. Svoj pokrok pri impementácii musia štáty tiež monitorovať a podávať o ňom správy na základe celoeurópskych ukazovateľov biodiverzity. Európska environmentálna agentúra bude vypracovávať pravidelné technické správy o pokroku pri dosahovaní cieľov. Členské štáty musia svoje plány preskúmať a prehodnotiť najneskôr do roku 2032 a 2042. Komisia následne do roku 2033 predloží Európskemu parlamentu a Rade správu o vykonávaní tohto právneho predpisu o obnove prírody a jeho vplyv na odvetvia poľnohospodárstva, rybárstva a lesného hospodárstva, ako aj jeho širšie sociálno-ekonomické účinky. Na záver Úplné vykonávanie právnych predpisov má zásadný význam pre obnovu biodiverzity v krajinách EÚ a zastavenie ďalšej straty biodiverzity, dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050 a adaptáciu na zmenu klímy, ako aj pre zvýšenie potravinovej bezpečnosti občanov EÚ. Týmto právnym predpisom sa podporí dosiahnutie ďalších európskych ambícií, ako je napríklad bezpečnosť dodávok vody, udržateľnejší hospodársky rozvoj a poľnohospodárska produkcia. Na implementáciu nariadenia môžu členské štáty mobilizovať potrebné finančné prostriedky z verejných a súkromných zdrojov, ako aj z fondov EÚ, vrátane spoločnej poľnohospodárskej politiky, regionálnych fondov, programu LIFE, programu Horizont Európa (výskumný fond EÚ) a pod. Je otázne, ako sa k implementácii tohto nového nariadenia postaví Slovenská republika. Na prípravu a prerokovanie národného plánu obnovy je obmedzený časový priestor. Napríklad, v Českej republike začali s prípravou národného plánu a s konzultáciami s rezortmi, odbornou verejnosťou a mimovládnym sektorom už pred nadobudnutím účinnosti nariadenia a majú vytvorenú horizontálnu koordinančú platformu, zostavené tematické expertné skupiny na participatívnom princípe (zastúpené sú v nich aj mimovládne organizácie) a naplánovaný harmonogram ich stretnutí. Príprava a realizácia nariadenia vyžaduje dostatok odborných podkladov a kapacít a zapojenie širokej škály orgánov a organizácií štátnej a verejnej správy, rezortných, výskumných a akademických inštitúcií a občianskeho sektora. Veríme preto, že pri tvorbe národného plánu obnovy na Slovensku budú využité všetky možnosti a odborný potenciál všetkých zainteresovaných strán. RNDr. Ján Kadlečík zdroj: pixabay.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzMjQ2NA==