Svetový deň vody 2018: Príroda pre vodu

Svetový deň vody 2018: Príroda pre vodu

Svetový deň vody 2018: Príroda pre vodu

Cieľom Svetového dňa vody, ktorý si pripomíname vo štvrtok 22. marca, je upriamiť pozornosť svetovej verejnosti na vodu, ktorá je pre život na Zemi nenahraditeľná a ovplyvňuje všetky jeho sféry. Zdôrazňuje  najmä dôležitosť zabezpečenia dostatku zdravotne nezávadnej pitnej vody pre každého obyvateľa na Zemi a racionálne hospodárenie s jej zdrojmi.

V rámci tohtoročnej témy PRÍRODA PRE VODU sa skúma, ako môžeme využiť prírodu na prekonanie vodných výziev 21. storočia. Škody na životnom prostredí spolu s klimatickými zmenami spôsobujú vodné krízy, ktoré vidíme na celom svete. Poškodené ekosystémy ovplyvňujú množstvo a kvalitu vody, ktorá je k dispozícii pre ľudskú spotrebu. 

Ako môžeme zmierniť povodne, suchá a znížiť znečistenie vody?

POUŽITÍM RIEŠENÍ, KTORÉ UŽ MÁME V PRÍRODE.

V prírode je veľký potenciál na riešenie mnohých problémov s vodou, napr. vytvorením zelených infraštruktúr a ich harmonizácie so šedou infraštruktúrou všade tam, kde je to možné. Vysádzanie novej zelene, lesov, opätovné prepojenie riek so záplavovým územím a obnova mokradí obnoví rovnováhu vodného cyklu, ktorý prispeje k zlepšeniu ľudského zdravia a podmienok na život.

 

AKÉ  SÚ TO PRÍRODE BLÍZKE RIEŠENIA ?

Obnova lesov, trávnatých plôch a mokradí, opätovné prepojenie riek so záplavovým územím, ponechávanie brehových porastov a vysádzanie vegetácie pozdĺž vodných tokov, to sú príklady, ktoré pomáhajú zvyšovať dostupnosť a kvalitu vody. Väčšina riešení, a to aj v mestskej krajine, zahŕňa manažment vegetácie, pôdy,  mokradí, vrátane riek a jazier. Prírode blízke riešenia nie sú všeliekom na všetky krízy  súvisiace s vodou, ktorým čelíme pri náraste celosvetovej populácie, ale môžu poskytnúť inovatívne a nákladovo efektívne riešenia  na doplnenie nedostatočnej alebo starnúcej vodnej infraštruktúry. 

Napríklad:

  • Dostupnosť a zásobovanie vodou: zadržiavanie vody prostredníctvom mokradí, alebo dopĺňanie podzemnej vody z mokradí môže byť udržateľnejšie a nákladovo efektívnejšie než vybudovanie šedej infraštruktúry, akou je napríklad priehrada.
  • Kvalita vody: pásy vysadených stromov a kríkov pozdĺž vodných tokov môžu výrazne znížiť znečistenie vody z poľnohospodárstva, zároveň chránia pôdu pred vodnou eróziou,  filtrujú vodu a zvyšujú jej kvalitu.
  • Riadenie rizík: účinky zmeny klímy, ako napríklad časté extrémne záplavy, môžu byť zmiernené napr.  brehovými porastami alebo prepojením riek so záplavovým územím.

Aplikácia niektorých týchto riešení vytvára takzvanú zelenú infraštruktúru, prírodné alebo poloprirodzené systémy, ktoré nám poskytujú ekvivalentné alebo podobné výhody ako konvenčná šedá infraštruktúra. Ich použitie prináša veľké výhody. Napríklad umelé mokrade využívané na čistenie odpadových vôd môžu poskytnúť biomasu na výrobu energie, zvýšiť biodiverzitu a vytvoriť rekreačné priestory, či poskytnúť nové pracovné príležitosti.

Cieľ č. 6 trvalo udržateľného rozvoja zaväzuje svet k  zabezpečeniu prístupu k bezpečnej pitnej vode pre každého do roku 2030 a zahŕňa ciele týkajúce sa ochrany prírodného prostredia a znižovania znečistenia.

Uvedieme niekoľko faktov:

  • Dnes žije na svete v domácnostiach bez bezpečnej pitnej vody 2,1 miliardy ľudí, čo ovplyvňuje ich zdravie. Nedostatočné hygienické podmienky sú príčinou okolo 842 000 úmrtí ročne.
  • Viac ako polovica svetovej populácie žije v mestách a veľkomestách. Očakáva sa, že tento podiel sa do roku 2050 zvýši až na 70 %.
  • Za posledných 40 rokov sa znížili populácie sladkovodných druhov o 81 % - viac ako dvojnásobne v porovnaní s druhmi žijúcimi na pevnine a v oceánoch.
  • Ľudské sídla, priemysel a poľnohospodárstvo sú hlavnými zdrojmi znečistenia vôd. V globálnom meradle je až 80 % komunálnych odpadových vôd vypúšťaných priamo do vodných tokov bez akejkoľvek úpravy. Priemysel je zodpovedný za každoročné vypúšťanie miliónov ton ťažkých kovov, rozpúšťadiel, toxických kalov a iných odpadov do vodných tokov.
  • Poľnohospodárstvo predstavuje 70 % spotreby vody na celom svete a zohráva významnú úlohu pri znečisťovaní vody. Farmy vypúšťajú veľké množstvá agrochemikálií, organických látok, zvyškov liekov, sedimentov a drenáží do vodných útvarov.

„Predtým bolo nosenie vody, tá najťažšia úloha, s ktorou som sa musela popasovať, ale teraz je to jednoduchšie, pretože tu máme nový kohútik a prívod vody tesne za domom,“ píše Linah z Madagaskaru

Autor: WaterAid, Ernest Randriarimalala

V súčasnosti viac ako 663 miliónov ľudí nemá dostatočný prístup k bezpečnej pitnej vode a k základným hygienickým podmienkam. Priemerná vzdialenosť, ktorú musia ženy v Afrike a Ázii prejsť aby si nabrali vodu, je 6 km.

PRIDAJTE SA AJ VY:

  • ROZHODNITE ŠETRIŤ VODOU pri umývaní riadu, splachovaní WC, namiesto kúpeľa vo vani sa osprchujte.
  • marca SI OBLEČTE MODRÝ ODEV – vyzdobte celú školu alebo kanceláriu v modrej farbe

Potom to šírte ďalej: 

1/ Ak máte 30 sekúnd ... choďte na sociálne siete a povedzte svetu, prečo ste modrý. Použite heslo #Blue4Water#.                                               
2/ Pokiaľ máte 3 minúty ... nahovorte svojich kamarátov, aby si aj oni obliekli modrý odev počas Svetového dňa vody.

3/ Ak máte 3 hodiny ... zaregistrujte svoju akciu na stránke WaterAid http://www.wateraid.org/uk/get-involved/blue4water, na ktorej nájdete aj viac nápadov.

ŠTÁTNA OCHRANA PRÍRODY SR SA AJ TENTO ROK ZAPOJÍ DO OSLÁV SVETOVÉHO DŇA VODY PROSTREDNÍCTVOM SVOJICH ORGANIZAČNÝCH ÚTVAROV:

Správa Národného parku Malá Fatra, Škola ochrany prírody Varín zrealizovala už 13. marca výukový program pre žiakov MŠ v Brodnom  na tému Vodný kolotoč, v rámci ktorého sa deti započúvali do príbehu vodných kvapiek a dozvedeli sa ako putuje voda v prírode. V dňoch 20. až 23. marca pripravila pre žiakov druhých ročníkov ŽS Lichardova v Žiline, ZŠ v Gbeľanoch a súkromnej ZŠ v Žiline výukový program Vodný kolobeh, v ktorom sa žiaci oboznámia ako putuje voda v prírode, čo ju znečisťuje a ako ňou môžeme šetriť a vo štvrtok 22. marca uskutoční pre žiakov 4. ročníka ZŠ Oravská v Žiline výukový program Keď sa povie mokraď.

Správa Národného parku Muránska planina uskutoční v piatok 23. marca pre žiakov  Špeciálnej základnej školy v Revúcej prednášku spojenú s aktivitami na tému Voda okolo nás,  utorok 27. marca pre žiakov ZŠ Komenského v Revúcej prednášku na tému Kde v prírode nájdeme vodu a ako ju ovplyvňujeme a žiakom predstaví rieku Muránku. V stredu 28. marca je pre študentov SOU banícke v Revúcej naplánovaná prednáška spojená s besedou na tému Voda na Slovensku.

Správa TANAP zrealizovala 13. marca besedy na ZŠ s MŠ Dostojevského v Poprade. V utorok 20. marca pripraví pre žiakov 1. stupňa základných škôl v Poprade podujatie LIFE AKADEMY Poprad,  v rámci ktorého bude prednáška spojená s besedou o vodnom ekosystéme. V dňoch 21. až 23. marca uskutoční pre žiakov 1. až 4. ročníkov ZŠ s MŠ v Spišskej Teplici a 1. a 2. ročníkov ZŠ s MŠ Dostojevského v Poprade premietanie krátkych videí s tematikou vody.  Od pondelka 26. až stredy 28 marca zrealizuje pre žiakov 0. - 4. ročníka  ZŠ s MŠ v Batizovciach, 3. ročníkov ZŠ s MŠ Dostojevského v Poprade a 4. ročníkov  ZŠ s MŠ Dostojevského v Poprade premietanie krátkych videí s tematikou vodného kolobehu.

Správa NAPANT uskutočnila 12. marca pre deti z MŠ v Hybe výukový program na tému Putovanie vodných kvapiek. V dňoch 16.,  19. a 28. marca zrealizuje pre deti MŠ Podtureň, MŠ Palúčanská v Liptovskom Mikuláši a pre cirkevnú materskú školu Koráb v Liptovskom Hrádku výukové programy Putovanie vodných kvapiek. Vo štvrtok 22. marca uskutoční pre žiakov 2. stupňa ZŠ v Nemeckej podujatie s piatimi tematickými stanovišťami, ktoré budú venované vode, kolobehu vody, šetreniu vody, stanoveniu pH obľúbených nápojov apod. V dňoch 27. a 28. marca je pripravený pre deti vo veku od štyroch do šiestich rokov MŠ Karpatská v Banskej Bystrici výučbový program O bocianoch a žabkách.

Správa Národného parku Poloniny uskutoční 22. a 23. marca (štvrtok a piatok) na Správe NP Poloniny v Stakčíne pre deti a žiakov MŠ a ZŠ zo Stakčína, Kalnej Roztoky a Kolonici besedy s názvom O čom rieka rozpráva, ktoré budú zamerané na význam vody v prírode a dôležitosť jej ochrany. Besedy budú obohatené o ukážky živočíchov, prírodnín a súťažné aktivity. Každý účastník podujatia vyrobí kvapku vody – spoločne vytvoria mračná s kvapkami, symbolizujúce Svetový deň vody.

Správa Národného parku Slovenský kras pripravila na utorok 20. marca pre žiakov 1. a 2. ročníka ZŠ a MŠ v Čečejovciach a na piatok 23. marca pre deti MŠ Kyjevská v Rožňave a pre MŠ v Plešivci výukový program Vodné tajomstvá, v rámci ktorého hravou formou deti spoznajú význam, premeny a pohyb vody v krajine, oboznámia sa s kolobehom vody, zoznámia sa s vodnými organizmami. 

Správa Národného parku Slovenský raj zrealizovala 14. marca pre študentov Spojenej odbornej školy v Spišskej Novej Vsi prednášky na tému Bez vody niet života a Voda v prírode i meste. V utorok 20 marca a v stredu 21. marca uskutoční pre žiakov ZŠ Komenského v Smižanoch a ZŠ Nejedlého v Spišskej Novej Vsi prednášky s aktivitami na tému bez vody niet života. Vo štvrtok 22. marca zrealizuje správa v spolupráci so žiakmi ZŠ Komenského v Spišskej Novej Vsi podujatie Otváranie studničiek, v rámci ktorého vyčistia okolie zdrojov vody a studničiek na okraji NP Slovenský raj. V marci a apríli si žiaci a verejnosť môžu prezrieť výstavu Ochrana mokradí v Medzibodroží inštalovanú v priestoroch Správy NP Slovenský raj v Spišskej Novej Vsi.

Správa Chránenej krajinnej oblasti Východné Karpaty uskutoční dňa 21. marca pre žiakov a študentov základných a stredných škôl vo Vihorlatskom múzeu v Humennom prezentácie na tému Ochrana, monitoring a manažment vybraných regionálne a lokálne významných mokradí v pôsobnosti Správy CHKO Východné Karpaty. Prednášky budú spojené s prehliadkou výstavy Ekosystémové služby mokradí. Viac na http://www.muzeumhumenne.sk/.

Správa Chránenej krajinnej oblasti Ponitrie zrealizuje vo štvrtok 22. marca pre žiakov 5. ročníka ZŠ Šafárika v Prievidzi prezentáciu o význame lesa zameranú na vodozádržnú funkciu a zmierňovanie vplyvov klimatickej zmeny. 

Správa Chránenej krajinnej oblasti Vihorlat uskutoční v stredu 21. marca pre žiakov 1.– 4.  ročníka 2. ZŠ v Michalovciach premietanie filmu spojené s besedou na tému Vodné vtáctvo ako indikátor kvality vody. Súčasťou programu bude aj prehliadka výstavy Migrácia vodného vtáctva.

Správa Chránenej krajinnej oblasti Horná Orava pripravila 7. marca pre žiakov 1. stupňa ŽS v Rabči prezentácie o význame vody a jej úbytku s poukázaním na možné riešenia, ktoré boli spojené s rôznymi aktivitami a hrami. V stredu 21. marca uskutoční rovnakú prezentáciu pre žiakov v ZŠ Oravská a v pondelok 26. marca výukový program Príbeh kvapiek zameraný na kolobeh vody pre deti z MŠ v Námestove. O deň neskôr 27. marca zrealizuje metodický deň pre pedagógov zo ZŠ s MŠ v Zubrohlave, v rámci ktorého predstaví vodné biotopy v CHKO Horná Orava a v stredu 28. marca rôzne aktivity pre deti zo Školského klubu v Oravskom Podzámku na školskom dvore.

Popis: Pracovníčka environmentálnej výchovy ŠOP SR, Správy Chránenej krajinnej oblasti Horná Orava spolu so žiakmi ŽS v Rabči si vyrobili vodnú zvonkohru a poznávali vodné živočíchy

Autor: Z. Kertysová

Popis: Strihanie a skladanie puzzle kvapky vody s vodným živočíchom

Autor: Z. Kertysová

Popis: Pozorovanie lupou rôznych foriem vody  na školskom dvore

Autor: Z. Kertysová

PLAGÁT SVETOVÝ DEŇ VODY 2018TU

Spracovala: Miriam Balciarová, Ing., ŠOP SR, oddelenie environmentálnej výchovy

Zdroj:http://worldwaterday.org/

http://worldwaterday.org/theme/

http://www.unwater.org/worldwaterday/about/en/

http://www.unwater.org/worldwaterday/tools/en/

http://www.who.sk/medzinarodny-den/svetovy-den-vody/

http://www.ruvztv.sk/wp-content/pdf_downloads/priloha_c_1_svetovy_den_vody_2018.pdf

http://www.wateraid.org/uk/get-involved/blue4water

 

 

Všetky správy

Marec

Počuli ste, že...